Osoba niepełnosprawna otrzyma gwarancję zatrudnienia w urzędzie, jeśli tylko znajdzie się w piątce najlepszych kandydatów.

Aktualnie urzędy, które nie zatrudniają osób niepełnosprawnych, płacą z tego tytułu kary. Ma to jednak ulec zmianie. Jeżeli w trakcie naboru do pracy w gminie, urzędzie skarbowym lub wojewódzkim zostanie wybranych pięciu najlepszych kandydatów, a wśród nich znajdzie się osoba niepełnosprawna, to właśnie ona będzie miała pierwszeństwo w zatrudnieniu.

Zmiany te zawiera uchwała Sejmu z 15 lipca 2011 roku, która zmienia ustawę o służbie cywilnej, ustawy o pracownikach samorządowych oraz niektóre inne ustawy. Projekt ma trafić do rozpatrzenia przez Senat.

Nowa procedura odnosi się do tych urzędów, w których liczba zatrudnionych osób z niepełnosprawnością jest niższa niż 6% ogółu pracowników. Zasada pierwszeństwa nie będzie jednak stosowana w przypadku kancelarii Sejmu oraz Senatu. Tam sam szef urzędu decyduje o wewnętrznych przepisach zapewniających niepełnosprawnym pierwszeństwo w naborze.

Według ustawy niepełnosprawny kandydat składający dokumenty do pracy, będzie musiał dołączyć także zaświadczenie o stopniu niepełnosprawności. W sytuacji, gdy tego nie zrobi, nie będzie traktowany preferencyjnie.

Źródło: www.praca.gazetaprawna.pl