Śląscy naukowcy opracowali kiosk informacyjny wyposażony w system informacji publicznej, tzw. infomat-e, który ułatwi osobom niepełnosprawnym załatwianie spraw urzędowych. Obecnie kioski są testowane w urzędach dwóch miast - Katowicach i Chorzowie, ale planuje się również je stosować na lotniskach.

Przygotowuje się też odpowiedni system do testowania dla Biblioteki Śląskiej. Infomat-e pomoże niepełnosprawnym m.in. w zdobyciu zrozumiałych informacji o wymaganych procedurach załatwiania dowodu osobistego, o dostępności książki w katalogu bibliotecznym, o prezentowanym w muzeum dziele sztuki lub godzinie odjazdu pociągu. Zakres możliwości takiego kiosku będzie zależał od specyfiki instytucji czy firmy oraz potrzeb przyszłych użytkowników. Poza urzędami i instytucjami administracji publicznej infomat-e może być stosowany w sklepach, galeriach handlowych, muzeach, bibliotekach, domach kultury, na pocztach, w bankach, lotniskach, dworcach czy uczelniach.

Według twórców systemu do tej pory nie istniały rozwiązania wspierające osoby z każdym rodzajem niepełnosprawności, a równocześnie dostępne dla użytkowników bez dysfunkcji. Nowatorstwo infomat-e wynika z zastosowania rozwiązań z zakresu translacji języka polskiego na język migowy.

Budowę systemu wspiera Polski Związek Głuchych oraz Polski Związek Niewidomych. Ich oddziały śląskie brały udział w konsultacjach, konstruowaniu założeń konstrukcyjnych i weryfikacji funkcjonalności projektu, a także uczestniczą w jego testowaniu.

Projekt jest finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa wyższego w ramach 9. konkursu na projekty badawczo-rozwojowe. Część prac ze środków własnych sfinansował Instytut Technik Innowacyjnych EMAG.

Źródło: www.ipon.pl