Osoby niepełnosprawne chcące jechać pociągiem, mogą to zgłosić 48 godzin wcześniej, a kolejarze podstawią lepszy wagon, zmienia peron lub wniosą do pociągu.

Jak wiadomo, infrastruktura kolejowa jest nieprzyjazna dla osób niepełnosprawnych. Dlatego dla nich podróż pociągiem to wyprawa ekstremalna: schody, wąskie wejścia do wagonów czy brak odpowiedniej toalety.

Aby skorzystać z pomocy, należy zadzwonić pod specjalny numer 48 godz. przed podróżą. Jadnak każda spółka przewozowa ma inny numer. – Ale osoba na infolinii musi przyjąć zgłoszenie i „zorganizować" podróż, nawet jeśli pasażer będzie jechał pociągiem innego przewoźnika – informuje Katarzyna Łukasik z biura prasowego Kolei Mazowieckich. – Często zdarza się, że podróżny będzie jechał z przesiadką: najpierw naszym pociągiem, a później np. PKP InterCity, ale zgłaszając nam to, nie musi się już o nic martwić. To my dopracowujemy szczegóły w innymi przewoźnikami.

Pasażer może liczyć na podstawienie lepszego składu z podnośnikiem dla wózków, szerszymi drzwiami czy dostosowanymi toaletami. W przypadku przesiadki można skierować pociąg na ten peron, z którego będzie odjeżdżał skład, do którego ma sie on przesiąść. Gdy nie ma takiej możliwości, wówczas wysyłane są osoby, które pomogą wejść i wyjść z pociągu.

Dyżurny telefon działa w Kolejach Mazowieckich od marca. Dotychczas skorzystało z niego 126 niepełnosprawnych. Jeszcze wcześniej taki numer uruchomiły PKP InterCity.

Źródło: www.ipon.pl