image

Psycholog

Indywidualne wsparcie psychologicznie dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur psychologa

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

umów spotkanie

image

INFOLINIA: 800 200 258

Bezpłatna infolinia - kontakt z psychologiem

bezpłatna infolinia

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

800 200 258

image

Radca prawny

Bezpłatne porady prawne dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur radcy prawnego

wtorek i czwartek
11:00 - 15:00

umów spotkanie

image

Specjaliści PION

Zapraszamy do osobistego kontaktu z naszymi specjalistami w Punkcie Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION.

biuro PION

poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00

kontakt

Od 1 września br. powiatowe zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności powinny przyjmować wnioski o wydawanie nowych wzorów legitymacji osobom z niepełnosprawnością. Wystawienie dokumentu jest darmowe, jedynie jego duplikat kosztuje 15 zł.

Pojawiła się jednak wątpliwość, czy wymiana ważnej jeszcze legitymacji będzie traktowana jak wydanie duplikatu, czyli płatna?

O sprawę tę zapytaliśmy Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

„Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. poz. 1541) legitymacje dokumentujące niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, wystawione przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują ważność na czas w nich określony” – przypomina w odpowiedzi przedstawiciel biura prasowego resortu.

Wspomniane rozporządzenie wchodzi w życie 1 września br.

Nie ma obowiązku wymiany legitymacji

„Powyższe oznacza, iż osoby niepełnosprawne, posiadające ważne legitymacje dokumentujące niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, nie mają obowiązku wymiany legitymacji na nowe do czasu upływu ich ważności – informuje dział prasowy ministerstwa. – Obowiązku wymiany legitymacji na nową nie mają również osoby, które posiadają legitymacje wydane na stałe.”

Co jednak z osobami, które chcą mieć nową legitymację, mimo iż stara nie traci ważności?

„Jednocześnie w przypadku, w którym osoba posiadająca legitymację wydaną na stałe według starych zasad, będzie chciała posiadać legitymację wydaną na nowym wzorze, jest zobowiązana do złożenia wniosku o wydanie nowej legitymacji – podkreśla resort rodziny. – W takim przypadku wydawana jest nowa legitymacja, a nie duplikat, w związku z czym nie ponosi opłaty w wysokości 15 zł, która dotyczy wydania duplikatu legitymacji.”

Wymianie legitymacji towarzyszy wiele wątpliwości Czytelników, dlatego opracowaliśmy poradnik, w którym w 10 pytaniach i odpowiedziach tłumaczymy najważniejsze kwestie dotyczące nowych legitymacji.

Docierają też do nas od Czytelników sygnały, że nie wszystkie powiatowe zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności przyjmują wnioski na nowe legitymacje lub nie potrafią udzielić wiążących odpowiedzi na pytania. Staramy się te sprawy na bieżąco wyjaśniać, dlatego będziemy wdzięczni za sygnały od Państwa o nieprawidłowościach w tym zakresie.

źródło: www.niepelnosprawni.pl

Przekaż 1,5% dla Progresjibezpłatnie wypełnimy Twój PIT

Narzędzia relaksacyjne

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
„Punkt Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION” prowadzony jest przez Fundację Progresja.