image

Psycholog

Indywidualne wsparcie psychologicznie dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur psychologa

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

umów spotkanie

image

INFOLINIA: 800 200 258

Bezpłatna infolinia - kontakt z psychologiem

bezpłatna infolinia

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

800 200 258

image

Radca prawny

Bezpłatne porady prawne dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur radcy prawnego

wtorek i czwartek
11:00 - 15:00

umów spotkanie

image

Specjaliści PION

Zapraszamy do osobistego kontaktu z naszymi specjalistami w Punkcie Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION.

biuro PION

poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00

kontakt

W przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy prawa zostały skonstruowane w taki sposób, aby umożliwić uczniom jak najczęstszy i najlepszy kontakt ze swoimi rówieśnikami – zapewnia Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN).

To odpowiedź na obawy rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami, którzy od maja 2017 roku, protestują przeciwko wprowadzanym przez resort zmianom.

„Edukacja włączająca to priorytet działań Ministerstwa Edukacji Narodowej” – czytamy w oficjalnym komunikacie na stronie MEN.

Przedstawiciele resortu odnoszą się do zarzutu, iż wprowadzona w zeszłym roku likwidacja nauczania indywidualnego w szkole prowadzi do wykluczenia dzieci z niepełnosprawnością. Podkreślają przy tym, że niepełnosprawność nie jest wskazaniem do kierowania ucznia na indywidualne nauczanie, a uczeń z niepełnosprawnością powinien się uczyć ze swoimi rówieśnikami – szkoła i jej dyrektor muszą mu to zapewnić.

„Co jest istotne, rodzice mają wpływ na ustalenie procesu edukacyjnego swojego dziecka. Gwarantujemy im to prawem” – czytamy w komunikacie resortu oświaty.

Nauczanie indywidualne było nadużywane
Zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej w poprzednich latach nadużywano indywidualnego nauczania w szkole, a objęte nią dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinny uczyć się w szkole w ramach indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Zupełnie innego zdania są osoby, które podpisały się pod petycją w sprawie przywrócenia możliwości kształcenia indywidualnego w szkole.

Ministerstwo odpowiada rodzicom, iż zajęcia edukacyjne przeprowadzane są w domu ucznia tylko w sytuacji, gdy jest on chory i nie może uczęszczać z tego powodu do szkoły. Kiedy stan zdrowia ucznia ulegnie poprawie, wraca on na zajęcia do szkoły.

„Dodatkowo przepisy dopuszczają organizację zajęć edukacyjnych z klasą oraz udział w innych formach życia szkoły, kiedy stan zdrowia ucznia na to pozwala. Te zapisy dotyczą ucznia chorego, a nie ucznia z niepełnosprawnością” – podkreślają przedstawiciele resortu.

To ostatnie zdanie jest o tyle ważne, że (zwłaszcza w przekazach medialnych) mieszane jest pojęcie choroby z niepełnosprawnością. A przez to dzieci z zespołem Downa czy spektrum autyzmu są rozumiane jako przewlekle chore lub posiadają choroby zakaźne. 

Ministerstwo w swoim komunikacie wskazuje też, że za sprawną organizację procesu dydaktycznego odpowiada dyrektor szkoły, a sam resort zadbał o edukację dzieci z różnymi potrzebami. MEN podkreśla, że zasadniczym celem wprowadzanych zmian jest włączenie ucznia niepełnosprawnego do grupy rówieśniczej.

Rodzicu, pamiętaj o swoich prawach
„Jeżeli rodzic ma zastrzeżenia, bądź wątpliwości, co do rozwiązań dyrektora, powinien zwrócić się o pomoc lub wsparcie do kuratora oświaty. Aby oddziaływania edukacyjne były skuteczne i uwzględniały możliwość realizacji zajęć indywidualnie z uczniem z niepełnosprawnością, zapewniliśmy odpowiednie finansowanie, zmuszając w zapisach prawa samorządy do wydatkowania subwencji na specjalne potrzeby, wyłącznie na organizację pracy z tymi uczniami” – czytamy w komunikacie na stronie ministerstwa.

Jego przedstawiciele podkreślają ogromną rolę rodziców w procesie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami i informują, że bacznie będą przyglądać się wszelkim przypadkom nieprawidłowości w szkołach i placówkach oświatowych.

Jak czytamy w komunikacie, w przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących edukacji włączającej, do dyspozycji rodziców i opiekunów są kuratorzy oświaty, a także adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

źródło:www.niepelnosprawni.pl

Przekaż 1,5% dla Progresjibezpłatnie wypełnimy Twój PIT

Narzędzia relaksacyjne

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
„Punkt Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION” prowadzony jest przez Fundację Progresja.