Wprowadzenie dofinansowania w wysokości 75 proc. kosztów dostosowania lub nabycia samochodu – taki pomysł przedstawili członkowie Zespołu Parlamentarnego ds. Osób Niepełnosprawnych podczas ostatniego posiedzenia zespołu 24 października. Wtedy odbyła się prezentacja projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.

Ustawa na początku drogi
Projekt ustawy przygotowali senatorowie partii opozycyjnych m.in. Jan Filip Libicki, Jan Rulewski. Chcąc wyjść naprzeciw potrzebom osób z niepełnosprawnością, proponują w swoim projekcie ustawy, aby obok obowiązujących zwolnień z opłaty egzaminacyjnej, wprowadzić dodatkowo uprawnienie do uzyskania dofinansowania na zakup lub dostosowanie pojazdu osoby z niepełnosprawnością, poprzez wyposażenie takiego pojazdu w niezbędne oprzyrządowanie. Miałoby ono wynosić 75 procent ceny auta lub dostosowania.

Podczas posiedzenia 24 października w gronie członków zespołu Parlamentarnego ds. Osób Niepełnosprawnych i przedstawicieli środowiska osób z niepełnosprawnością rozwinęła się dyskusja nt. kształtu projektowanej ustawy i sposobu finansowanie dopłat do zakupu samochodu i oprzyrządowania.

KOMON już w styczniu
Obecnie Projekt jest na wstępnym etapie i trudno powiedzieć, czy i w jakim kształcie będzie realizowany. Jednak podczas obrad komisji pojawiła się informacja o powstaniu Krajowego Ośrodka Mobilności Osób Niepełnosprawnych (KOMON), zaplanowanego w ramach programu Dostępność Plus. Jest to wspólna inicjatywa Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (CIOP), Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom (SPiNKa) i Państwowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT). Ma to być docelowo miejsce, w którym w sposób kompleksowy dba się o mobilność osoby z niepełnosprawnością, począwszy od takich spraw, jak zbadanie jej potrzeb i możliwości, po samą naukę jazdy, pomoc w zakupie auta i jego adaptację.

Według zapewnień przedstawicieli SPiNKi KOMON ma powstać już w styczniu 2019 roku.

źródło: www.niepelnoprawni.pl