OD 1 marca br. wydawane są nowe dowody osobiste. Zmiana polega m.in. na tym, że w nowym dowodzie nie ma adresu zameldowania. Okazuje się, że osobom z niepełnosprawnością może to utrudnić orzekanie się.

- Muszę mieć potwierdzenie zameldowania choćby wówczas, gdy ktoś składa wniosek o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności czy chce załatwić inną czynność administracyjną, gdyż powiatowe zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności, przyjmując wniosek, muszą ustalić właściwość miejscową – wyjaśnia nam Mariola Kokocińska, przewodnicząca Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Poznaniu. – Od 1 marca osoba taka będzie musiała przynieść zaświadczenie z gminy, które potwierdzi jej zameldowanie; jego wydanie kosztuje 17 zł i dokument ten jest ważny tylko przez trzy miesiące – podkreśla.
 
Dotychczas powiatowe zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności nie dostały żadnych wytycznych z Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, jak postępować od 1 marca br.
 
- Już mam klienta, który w środę odbiera nowy dowód. Przyjmę dowód i będę pisała do gminy, na razie nie widzę innej możliwości – mówi Mariola Kokocińska. – Rozumiem, że np. banki nie będą wymagały potwierdzenia zameldowania, ale my, jako powiat, nie mamy innej możliwości, ustalając właściwość miejscową – zaznacza.
 
MSW: wystarczy dostęp do rejestru PESEL
 
Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (MSW) żądanie, zwłaszcza od osób z niepełnosprawnością, przedkładania zaświadczeń o zameldowaniu, w sytuacji, gdy podmioty niepubliczne poprzestają na oświadczeniach o miejscu zameldowania, jest działaniem niezrozumiałym.
 
- Trzeba mieć na względzie, że nie ma przeszkód, aby podmioty publiczne, realizujące działania na rzecz osób niepełnosprawnych, ubiegały się o dostęp on line do rejestru PESEL. Taka możliwość, którą przewidują przepisy ustawy o ewidencji ludności, przeniesie ciężar udokumentowania danych osobowych z obywatela na urzędnika – wyjaśnia przedstawiciel biura prasowego MSW.
 
Powołuje się także na art. 220 ust. 1 pkt 2 lit b Kodeksu postępowania administracyjnego.
 
- Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli możliwe są do ustalenia na podstawie rejestrów publicznych, prowadzonych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej – dodaje przedstawiciel resortu.
 
W opinii MSW w ten sposób nastąpi przeniesienie ciężaru udokumentowania danych osobowych z obywatela na urzędnika, co będzie ułatwieniem dla osoby z niepełnosprawnością. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dostęp on line do rejestru PESEL generuje dodatkowe koszty, nie uwzględnione w budżetach zespołów ds. orzekania. Dostęp do rejestrów publicznych, o których wspomina MSW, mają zaś gminy, a nie powiaty.
 
Sprawa czeka więc na rozwiązanie. Będziemy informować o postępach. Warto też podkreślić, że dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych.
 
Żródło: niepelnosprawni.pl