Poniżej publikujemy treść pisma skierowanego do Prezydenta Miasta Słupska Macieja Kobylińskiego i Pełnomocnika Prezydenta ds. Osób Niepełnosprawnych Beaty Kątnik.

W związku z dyskryminującymi osoby niepełnosprawne kryteriami rekrutacji na stanowiska podinspektora ds. komunikacji społecznej i zastępcy Dyrektora ds. kultury i sportu, wyrażamy nasz sprzeciw wobec tego typu praktyk oraz ogromne ubolewanie wywołane porażającym brakiem empatii ze strony urzędników ratusza.
 Paradoksalnie zanim jeszcze stanowisko podinspektora ds. komunikacji społecznej zostało obsadzone, to już dziś płynący ze strony UM komunikat do społeczeństwa brzmi: osoby niepełnosprawne są gorszymi pracownikami. Stoi to w sprzeczności z misją naszej organizacji i podważa podejmowane przez nas działania, mające na celu promocję zatrudnienia osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. 
Ponadto dyskryminujące słowa rzecznika prezydenta miasta Dawida Ziemkowskiego są wyrazem braku zrozumienie problemów i potrzeb osób niepełnosprawnych. Pragniemy przypomnieć, że między innymi w naszej fundacji pracują osoby niewidome i niedowidzące, pomimo twierdzeń Pana rzecznika zajmują się: administracją biura, kontaktem z beneficjentami oraz prowadzeniem programów telewizyjnych.
Zadajemy pytanie, co zmieniło się od 2008 roku, kiedy to Urząd Miasta otrzymał statuetkę „Lodołamacza” w kategorii „Pracodawca nie przedsiębiorca”. Jednocześnie informujemy, iż kryteria rekrutacji Urzędu Miejskiego stoją w sprzeczności z obowiązującymi przepisami:

1. Prawa osób niepełnosprawnych gwarantowane są w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 z późn.zm.).  Konstytucja stanowi, że nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Ustawa zasadniczo nakłada też na władze publiczne obowiązek zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej osobom niepełnosprawnym, a także obowiązek pomocy tym osobom w zabezpieczeniu egzystencji, przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej.
2. Osoby niepełnosprawne powinny być na równi traktowane z osobami zdrowymi. Równe traktowanie oraz niedyskryminacja to podstawowe prawa osób niepełnosprawnych.
3. Praktyki dyskryminacyjne osób niepełnosprawnych, jakie zastosowane są w ogłoszeniu naruszają zasadę równego traktowania, a także zasadę godności i wartości osoby ludzkiej.
4. Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie – jest niedopuszczalna.
5. Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:

wymaga się równego dostępu do zatrudnienia:

Kto ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub ze względu na przynależność związkową odmówi zatrudnienia kandydata na wolnym miejscu zatrudnienia lub miejscu przygotowania zawodowego, podlega karze grzywny nie niższej niż 3 000 zł.

zakazuje się stosowania przez pracodawców zapisów dyskryminujących przy zgłaszaniu ofert pracy:

Pracodawcy informując o wolnych miejscach zatrudnienia lub miejscach przygotowania zawodowego, nie mogą formułować wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność

Prosimy o ustosunkowanie się do powyższego pisma oraz zaprzestania prowadzenia rekrutacji w sposób dyskryminujący osoby niepełnosprawne. Ze swojej strony deklarujemy wszelką pomoc i wiedzę na temat potrzeb osób niepełnosprawnych powracających na otwarty rynek pracy. Wyrażamy nadzieje, że nasz głos pozwoli na wspólną pracę na rzecz środowiska tych osób.