Od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r. można złożyć wnioski o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora.
W roku 2025 wnioski będzie można składać od dnia 1 stycznia.
Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?

Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora
w ramach świadczenia udzielanego przez:
ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej.
tj. osoba będąca pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie albo pod opieką poradni lub ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem.
Jaki jest przedmiot pomocy?
Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
Jaka jest wysokość pomocy?
100 zł miesięcznie. Można zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
Przykładowo:
jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł).
Jak często można składać wniosek?
Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.
Do którego programu złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?
Do programu „Aktywny samorząd”, w którym wprowadzone zostało nowe zadanie - pomoc
w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).
Co zawiera wniosek? Jakie są załączniki?
Przygotuj skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające, że korzystasz z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).
Pamiętaj, że rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.
Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!
Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku. Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być: podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem, albo opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.
Zaświadczenie wypełnione elektronicznie, może być również podpisane elektronicznie.
Gdzie złożyć wniosek?
Wnioski składamy w wersji elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW).

Nie zapomnij, aby we wniosku:
Wpisać prawidłowy numer PESEL - przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy, pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
wpisać nazwę i numer swojego rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek – właścicielem lub współwłaścicielem rachunku bankowego może być także Twój pełnomocnik lub opiekun prawny, złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW. Mimo, że oświadczenia zawierają sporo treści, to Ty musisz tylko kliknąć odpowiednie pole w SOW.

Pamiętaj wniosek musi być przez Ciebie podpisany!
z użyciem podpisu elektronicznego, za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego

Wnioski do pobrania :

Miasto Słupsk