Niepełnosprawni rolnicy lub rolnicy zobowiązani do opłacania składek za niepełnosprawnych domowników mogą ubiegać się o refundację składek na ubezpieczenia społeczne jeśli:
1) podlegają ubezpieczeniu społecznemu rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników,
2) posiadają orzeczenie (własne lub/i domownika) o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie traktowane na równi z tym orzeczeniem – bez względu na posiadany stopień niepełnosprawności,
3) terminowo opłacają składki na ubezpieczenia społeczne w całości,
4) nie posiadają zaległości wobec Funduszu przekraczających ogółem kwotę 100 zł.
Przez domownika rozumie się osobę bliską rolnikowi, która:
- ukończyła 16 lat,
- pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie,
- stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym i nie jest związana z rolnikiem stosunkiem pracy.
Z refundacji wyłączone są kwoty składek sfinansowane ze środków publicznych.
Niepełnosprawny rolnik lub rolnik zobowiązany do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika, jeśli wcześniej nie był zarejestrowany w Wydziale Dofinansowań Rynku Pracy PFRON, rejestruje się składając pierwszy wniosek o refundację składek na ubezpieczenia społeczne Wn-U-A. Aby dokonać rejestracji wnioskodawca jest zobowiązany przekazać (osobiście lub pocztą) wraz z pierwszym wnioskiem:
1) dane o wnioskodawcy zawierające:
a) imię i nazwisko wnioskodawcy,
b) numery: PESEL i NIP, o ile ich nadanie wynika z przepisów prawa,
c) adres zamieszkania wnioskodawcy,
d) adres do korespondencji, o ile jest inny niż adres zamieszkania,
e) imię, nazwisko, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej, o ile posiada, osoby odpowiedzialnej za kontakty z Funduszem,
2) kopie aktualnych dokumentów potwierdzających imię i nazwisko wnioskodawcy oraz numer NIP, o ile jego nadanie wynika z przepisów prawa, to jest:
- kopię dowodu osobistego,
- kopię decyzji o nadaniu NIP,
3) kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem niepełnosprawnego rolnika lub niepełnosprawnego domownika,
4) kopię aktualnej decyzji Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ustalającej podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników,
5) upoważnienie osoby przesyłającej dane lub dokumenty, o których mowa w pkt 1-4, do występowania w imieniu wnioskodawcy - jeżeli wnioskodawca chce upoważnić inną osobę do podpisywania i przesyłania dokumentów w jego imieniu, może skorzystać z wzoru proponowanego przez Fundusz,
6) formularz informacji składanych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Jeżeli wnioskodawca chce składać wnioski Wn-U-A w formie elektronicznej, musi zaznaczyć pole „wybieram elektroniczną formę składania wniosków” w części „Oświadczenia” na wniosku Wn-U-A. Po złożeniu takiego oświadczenia otrzyma od Funduszu identyfikator oraz hasło dostępu do programu informatycznego udostępnionego przez Fundusz.
Wnioskodawca przekazujący wniosek Wn-U-A w formie elektronicznej uwierzytelnia te dokumenty podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu:
1) rejestruje w programie informatycznym wyżej wymieniony certyfikat,
2) niezwłocznie informuje Fundusz o:
a) rezygnacji ze składania dokumentów w formie elektronicznej,
b) utracie lub podejrzeniu ujawnienia danych służących do składania podpisu elektronicznego.
Pobierz wnioski
Niepełnosprawny rolnik lub rolnik zobowiązany do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika składa wniosek o wypłatę refundacji składek w miesiącu następującym po miesiącu, w którym terminowo dokonał zapłaty składek za dany kwartał. Ostatnim dniem, w którym może złożyć wniosek jest 20 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym terminowo dokonał zapłaty składek za dany kwartał. Termin do złożenia wniosku o refundację składek przywraca się na prośbę wnioskodawcy, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
Jeżeli wnioskodawca chce składać wnioski Wn-U-A w formie elektronicznej, musi zaznaczyć pole „wybieram elektroniczną formę składania wniosków” w części „Oświadczenia” na wniosku Wn-U-A. Po złożeniu takiego oświadczenia otrzyma od Funduszu identyfikator oraz hasło dostępu do programu informatycznego udostępnionego przez Fundusz.
Wnioskodawca przekazujący wniosek Wn-U-A w formie elektronicznej uwierzytelnia te dokumenty podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu:
1) rejestruje w programie informatycznym wyżej wymieniony certyfikat,
2) niezwłocznie informuje Fundusz o:
a) rezygnacji ze składania dokumentów w formie elektronicznej,
b) utracie lub podejrzeniu ujawnienia danych służących do składania podpisu elektronicznego.
Wnioskodawca może przekazać wniosek również w formie dokumentu pisemnego.
Dokumenty w formie pisemnej dotyczące refundacji składek powinny być składane do Biura Funduszu mieszczącego się pod adresem:
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Al. Jana Pawła II 13
00-828 Warszawa
Pobierz wnioski