image

Psycholog

Indywidualne wsparcie psychologicznie dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur psychologa

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

umów spotkanie

image

INFOLINIA: 800 200 258

Bezpłatna infolinia - kontakt z psychologiem

bezpłatna infolinia

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

800 200 258

image

Radca prawny

Bezpłatne porady prawne dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur radcy prawnego

wtorek i czwartek
11:00 - 15:00

umów spotkanie

image

Specjaliści PION

Zapraszamy do osobistego kontaktu z naszymi specjalistami w Punkcie Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION.

biuro PION

poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00

kontakt

Już w 2022 roku ma być wdrażany standard zatrudnienia specjalistów w szkołach – w tym pedagogów edukacji włączającej. Taką informację podano podczas posiedzenia senackiej Komisji Edukacji, Nauki i Sportu.

Ministerstwo nic nie likwiduje
Podczas posiedzenia wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek przedstawiała senatorom założenia modelu Edukacja dla wszystkich – złożonej strategii rządu, której celem jest gruntowana reforma edukacji, ale też stworzenie systemu wspierania dziecka z niepełnosprawnością i jego rodziny od okresu płodowego po wejście w dorosłość. Temu mają służyć m.in. Centra Dziecka i Rodziny.

Centra Dziecka i Rodziny to robocza nazwa, pod którą – wedle zapowiedzi przedstawicieli resortu – kryją się instytucje mające dostarczać i koordynować wsparcie, jakie na różnych etapach życia otrzymuje dziecko. Wbrew zapowiedziom medialnym Centra nie mają zastąpić poradni psychologiczno-pedagogicznych, ale – jak powiedziała to wiceminister Machałek – mają być sercem dopiero projektowanych instytucji.

Wspieranie edukacji włączającej przez szkoły specjalne
Wbrew doniesieniom medialnym nie zostaną też zlikwidowane szkoły specjalne. Mają one – jak tłumaczyła prof. Beata Jachimczak z Uniwersytetu Adama Mickiewicza – otrzymać możliwość otrzymania dodatkowych zadań jako Specjalistyczne Centra Edukacji Włączającej.

- Program pilotażowy ruszy już w ciągu najbliższych tygodni. Ponad 300 z  2 tysięcy szkół specjalnych nich będzie mogło stać się Specjalistycznymi Centrami Edukacji Włączającej  - poinformowała prof. Jachimczak. Uściśliła też, że konkurs na tworzenie pierwszych 16 pilotażowych Specjalistycznych Centrów ma ruszyć na początku kwietnia i zostać rozstrzygnięty w maju tak, by już na początku następnego roku szkolnego zaczęło działać pierwsza tego typu placówka.

W każdej szkole zespół diagnostyczno-terapeutyczny
Centra mają być źródłem wiedzy, z którego korzystać mają także szkoły ogólnodostępne, które z kolei mają być lepiej przygotowane do nauczania młodych ludzi ze specjalnymi potrzebami.

Ma temu służyć m.in. przyjęcie standardów zatrudnienia specjalistów (psychologów, pedagogów, logopedów i pedagogów edukacji włączającej).

- Bardzo chciałabym, żeby te standardy były przyjęte jeszcze w tym roku. Ale planujemy, by od września 2022 roku były wdrażane standardy zatrudnienia specjalistów. W tym pedagogów edukacji włączającej – mówiła prof. Beata Jachimczak – Chodzi o to, by każda placówka była wyposażona w zespół diagnostyczno-terapeutyczny. Nie twierdzę, że każdy nauczyciel ma być diagnostą i terapeutą, ale powinien umieć rozpoznawać problemy swoich uczniów – dodała.

W toku dyskusji pojawiła się kwestia wsparcia psychologicznego i pedagogicznego, którego potrzebują dzieci w czasach pandemii i po niej. Jak przyznała wiceminister Marzena Machałek, obecnie wydawane na takie wsparcie jest 1,5 miliarda złotych, a potrzeby są nawet 2 razy większe.

źródło: www.niepelnosprawni.pl

Przekaż 1,5% dla Progresjibezpłatnie wypełnimy Twój PIT

Narzędzia relaksacyjne

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
„Punkt Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION” prowadzony jest przez Fundację Progresja.